Vanuit de Daltonkernwaarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, zelfstandigheid, reflectie, beleving en eigenaarschap vervullen wij onze pedagogische opdracht zo goed mogelijk.
Als een leerling de Molenwiek na groep 8 verlaat, is dat met kennis van zijn/haar talenten en de kennis van ontwikkelpunten of leeruitdagingen. De leerling bezit vaardigheden om deze uitdagingen te herkennen en hulp te vragen wanneer dat nodig is. De leerling weet dat leren een continu proces is en wanneer je nieuwsgierig blijft, kritisch kan kijken naar je eigen proces en keuzes durft te maken, de groei nooit stopt.
Het gevarieerde, uitdagende aanbod maakt dat kinderen gemotiveerd en met plezier leren. Door de heldere structuur en duidelijke regels voelen kinderen zich op hun gemak en kunnen ze zich optimaal ontwikkelen.
De Molenwiek biedt dynamisch Daltononderwijs om kinderen te prikkelen op cognitief, emotioneel en kunstzinnig gebied. We focussen op leren leren, waarbij kinderen verschillende manieren ontdekken om informatie te verkrijgen en te verwerken.