Molenwiek Dalton

Met plezier leren en je talenten ontwikkelen.

Vanuit de Daltonkernwaarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, zelfstandigheid, reflectie, beleving en eigenaarschap vervullen wij onze pedagogische opdracht zo goed mogelijk.

Als een leerling de Molenwiek na groep 8 verlaat, is dat met kennis van zijn/haar talenten en de kennis van ontwikkelpunten of leeruitdagingen. De leerling bezit vaardigheden om deze uitdagingen te herkennen en hulp te vragen wanneer dat nodig is. De leerling weet dat leren een continu proces is en wanneer je nieuwsgierig blijft, kritisch kan kijken naar je eigen proces en keuzes durft te maken, de groei nooit stopt.

Het gevarieerde, uitdagende aanbod maakt dat kinderen gemotiveerd en met plezier leren. Door de heldere structuur en duidelijke regels voelen kinderen zich op hun gemak en kunnen ze zich optimaal ontwikkelen.

De Molenwiek biedt dynamisch Daltononderwijs om kinderen te prikkelen op cognitief, emotioneel en kunstzinnig gebied. We focussen op leren leren, waarbij kinderen verschillende manieren ontdekken om informatie te verkrijgen en te verwerken.

  • Aantal leerlingen
    457
  • Aantal groepen
    17
  • Gemiddelde groepsgrootte
    27
  • Aantal medewerkers
    45
Daltonkernwaarden

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid op de Molenwiek is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. Een kind leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door in gesprek te gaan met kinderen bieden wij ze de vrijheid om doelen te stellen, keuzes te maken en zo een actieve leerhouding te ontwikkelen.

Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren.

Kinderen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor kinderen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.

Samenwerken

Als kinderen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een leeropbrengst uit de samenwerking.

Kinderen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen, leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar.  De methode “De Vreedzame School” wordt gebruikt om te oefenen met democratisering en socialisering.

Zelfstandigheid

Zelfstandig leren en werken is actief leren en werken. Kinderen proberen doelgericht een klus te klaren en zijn in staat om tijdens dit proces, waar nodig, hulp te zoeken. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet het kind leren beoordelen wat de gevolgen zullen zijn van genomen beslissingen. De geboden keuzevrijheid dwingt de leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen die effectief en verantwoord zijn.

De Molenwiek geeft kinderen de ruimte en tijd om zich in een uitdagende leeromgeving zo optimaal mogelijk en met plezier te ontplooien.

Reflectie en eigenaarschap

Op de Molenwiek leren kinderen steeds meer verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leer- en ontwikkelingsproces, rekening houdend met individuele verschillen en persoonlijke leerdoelen. Daarvoor is het noodzakelijk, dat een leerling leert reflecteren op zijn eigen leerproces en leerresultaten en op zijn eigen persoonlijkheidsontwikkeling. Vertrouwen is de basis: we scheppen situaties waarin de leerling echte verantwoordelijkheid en ook gevraagd wordt verantwoording af te leggen over wat hij gedaan heeft met het in hem gestelde vertrouwen. Door deze aanpak leren kinderen steeds meer zichzelf aan te sturen (zelfregulatie) en wordt het eigenaarschap voor de eigen ontwikkeling steeds belangrijker. Hierbij speelt de kernwaarde ‘reflectie’ een sleutelrol.

Regelmatig voert de leerling coachgesprekken met de leerkracht. Daarnaast voert de leerling twee keer per jaar samen met de leerkracht en ouder(s)/verzorger(s) een ontwikkelgesprek, waarin het kind zelf vertelt wat de talenten zijn en aan welke persoonlijke doelen gewerkt is en welke doelen opgesteld zijn voor de komende periode. Deze doelen worden opgenomen in het Rapportfolio van de leerling.

Effectiviteit

Effectiviteit draait om rendement in leerresultaten en persoonlijkheidsontwikkeling. Volgens de Daltonvisie draagt persoonlijke ontwikkeling bij aan het behalen van ambitieuze leerdoelen.  Er worden coachgesprekken tussen leerling en leerkracht gevoerd. Tijdens een coachgesprek kijkt de leerkracht met de leerling terug en worden samen de doelen voor de komende periode bepaald.

Er wordt efficiënt aan onderwijsdoelen gewerkt door onderwijsleertijd, middelen en instructie op maat in te zetten.

Beleving

Op de Molenwiek wordt gewerkt vanuit leerlijnen. Wij geven betekenisvol onderwijs door de vakken: begrijpend lezen, rekenen, taal, Engels en wereldoriëntatie zo veel mogelijk te integreren in het thematisch onderwijs van 4x wijzer. Daarnaast zorgen wij dat het brede aanbod van vakken als ICT, techniek, muziek, drama, cultuur en sport ook geïntegreerd zijn binnen de thema’s. Dit biedt kinderen veel ontwikkelingskansen, zij ontdekken waar hun belangstelling ligt en wat hun sterke kanten en talenten zijn. Door een breed onderwijsaanbod met veel ondersteuningsmogelijkheden, streven we ernaar er alles uit te halen wat erin zit. Elk kind zijn persoonlijk record.

Werken op deze school?

Word een betekenisvolle schakel in het Spaarnesant-onderwijsteam! We zoeken enthousiaste en toegewijde leraren en ondersteunend personeel die de passie delen voor het begeleiden van leerlingen op hun ontdekkingsreis. Ontdek de diverse mogelijkheden binnen onze scholen en maak deel uit van een gemeenschap die onderwijsinnovatie omarmt. Ben jij klaar om je professionele reis te beginnen bij Spaarnesant? Join Spaarnesant, waar leren en groeien hand in hand gaan!

Scroll to top